PANDUAN : Cara-cara membedung Bayi

On May 14, 2009, in Baby, Panduan, by Sumijelly

Entry kali nie aku buat ala-ala pelajaran cikit la……
sebab kekadang benda nie orang x ambil port…
tapi untuk panduan ibu-ibu atau bapa-bapa yang bakal menimang cahaya mata…
leh la jadikan sebagai panduan tuk diri atau keluarga…….

Membedung bayi

so..pelajaran hari ini…
adalah cara-cara membedung bayi….
selalu masa 2 bulan pertama nie….
orang tua-tua cukup menitik beratkan amalan membedung bayi…
sebenarnya kalu membedung bayi ni ada baik nya…
Bayi x mudah terperanjat semasa tidur, dan tidur bayi amatlah lena..
sebab ikatan kain pada badan bayi membuat bayi terasa selamat dan selesa……

so…disini, aku paparkan sekali cara-cara dalam bentuk gambar…

Kain Lampin

- dapatkan 2 helai kain lampin bayi

lipat lampin

- lipat kain lampin berbentuk segitiga

BB 1

-balutkan sebelah tangan bayi dan selitkan di sebelah lagi satu

BB 3

- tarik lebihan kain untuk menutupi badan bayi

BB 4

- balutkan ia seperti gambar di atas

BB 5

- ambil lagi satu kain lampin dan ikat pada ujung nya..

BB 6

- korang nak ikat biasa atau ikat simpul pun boleh… terpulang, janji berikat..

BB 7

- balut kain tu seperti melingkat ker bawah

BB 8

- akhir sekali, selitkan pada penghujung kain di celah lipatan

BB 9

- dah siap…anak anda sudah dibalut.. senangkan..

Selamat mencuba

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

8 Responses to “PANDUAN : Cara-cara membedung Bayi”

  1. nkara says:

    waaaaaaaaaaa….
    kalo aku yg nk bedong camno?

  2. tuty_kiss says:

    huhuhu.. leceh gak nak bedung guna napkin..
    aku guna kain batik or pelekat yg dah sezen sket.. potong 2.. sejuk pun sejuk… baby aku sampe skang tido still bedung lagi… kekadang jer tak bedung… hehehhe

  3. Zana says:

    wah! kemasnya. zana bedung anak pakai kain yg besa tros. pakai kain lampin masa seminggu dua ok la. masuk bulan ke dua, tak jalan dah. semua nyer terkeluar. udah beso katakan. :D
    la nie kain bedung bebudak jadi alas depa tido. hehehe…

  4. sWeEtDaRLinG says:

    baeknya model tu tak menggelupur… siap leh benti2 amek gambo lagi… kalo anak aku, dah lama terkuak kiri kanan…;

  5. [...] : Cara-cara memakai lampin bayi entry yang lalu aku ajar cara-cara membedung bayi kan… k..hari nie nak ajar macam mana memakai kain lampin… ha korang….. jangan x [...]

  6. sumijelly says:

    @zana

    hehe….. biasala….anak dh 3…x kan x kemas lagik…..
    huhuhu…………….

  7. sumijelly says:

    @ sWeEtDaRLinG

    hehehe……….ni ambik gmbr masa time dia ok la tu…
    kalu tau…mau kiri, kanan…….
    hahahah………..

  8. sumijelly says:

    boleh…
    ko aku rasa kain lampin x cukup kot..
    ko pakai kain rentang jerla….
    huhuhu

Leave a Reply

CommentLuv badge



%d bloggers like this: