Korang pernah dengar karangkraf??Aku rasa korang mesti biasa dengar… sebab karangkraf nie populer mengeluarkan berbagai2 majalah kan? korang mesti ingat.. mak aih..rajin nyer aku membaca majalah.. hahaha… korang jangan terpedaya… sebelum kawen YA! tapi pas kawen TIDAK! :)

Majalah yang rajin aku baca adalah majalah keibubapaan la yek… aku sudah lama tinggalkan majalah REMAJA, URTV, HAI dan macam2 lagi… (rindu lak nak baca urtv) hehehe

Sekarang nie more pada PA&MA atau majalah yang ke arah ibubapaan la yek..

karangkraf

sekali 5 buah buku aku dah ada tuk wat koleksi… koleksi ni kuar tiap tahun bermula pada tahun 2005 yek…

Aku kawen 2004, anak pertama lahir pun ujung tahun 2004 kiranya pass aku bersalin baru aku dapat kumpul buku mini pertama dari karangkraf.. :)

karangkraf

Buku 40 MINGGU NAN INDAH ini memamaparkan kisah kehamilan dan kelahiran. Kat dalam majalah nie memacam petua yang diturunkan.

Petua cam ner nak tahu waktu subur, macmamana nak dpt jantina anak apa kakedah nya. Tp aku x der la ikut.. pasal tahu2 dh pregnant jer.. :)

Tapi kat dalam nie pun ada gambar ibu bersalin normal dan pembedahan. Pada yang x tahu mcm mana bayi tu dilahirkan.. haa.. kat dalam ni ada gambar rajah yek.. yang fresh tau.. maksudnya snap dari perut ibu tau..

Majalah aku nie dh teruk dah..hampir nak koyak dh muker depan nie.. pasal tiap kali mengandung, baru aku g cari dan dalam masa 8 bulan duk pegang jerr buku ni..

Buku ni pun ada panduan dari awal kehamilan hingga la kelahiran. kira lengakp la 40 minggu kehamilan. Bayi besar mana, berat ibu pulak macam mana.. dan apa simptom2 nya..

Tapi buku ini bukan lah 100% apa yang di alami oleh ibu2 yang hamil. Ada sebahagian mungkin YA ada yang mingkin TIDAK.. ini adalah panduan sahaja… pepandai la korang menilainya yek!

karangkraf

Buku ini diterbitkan pada tahun 2006. kira selepas 40 minggu nan indah kuar pulak edisi PANDUAN PEMAKANAN ANAN SIHAT & PINTAR.

Dalam buku ini sumer resepi makanan ada kat dalam nie. Dari yg korang rasa remeh hingga yg simple. Sumer ada..

Lebih kurang dalam 70++ resepi dalam nie khas untuk anak2 yang berumur 6 tahun kebawah. kira kalu rajin leh la cuba.

Aku??emmm… ada lah cuba beberapa resepi.. nak cuba sumer hehehe.. x reti.. tapi aku tetap simpan majalah nie..

Korang nak wat tuk makanan korang sekali pun boleh.. at least apa korang makan, sure anak2 pun makan kan?

Buku nie kiranya mengajar kita makanan yang sesuai tuk anak2 kita la.. x derla more pada kolestrol.. tapi banyak kepada sayur, kaborhidrat, vitamin dam memacam lagi la..

karangkraf.

ini pulak buku yang ke-3 Majalah RAHSIA ANAK CERDAS & CERGAS. yang dikeluarkan pada tahun 2007 selepas pemakanan tu kan..Masa ni aku dah bersalin anak yang ke -2, Iskandar…. hehehe

Buku ini menerangkan mengenai anak yang berumur dari 0-6 tahun. Kiranya selepas kelahiran mesti kita nak tahu perkembangan anak2 pulak kan. Dah 40 minggu dalam perut, bila kuar kene tahu langkah demi langkah anak2 pulak.

Dari menangis, mengensot, merangkak, memanjat dan mula belajar sesuatu yang baru. Buku ini amat sesuai pada ibu2 yang baru mempunyai anak pertama dalam ahli keluarga.

Buku ni x menerangkan 100% yek.. tapi boleh dijadikan panduan. Ada sesetengah bayi tumbuh gigi dahulu baru boleh berjalan, ada sesetengah bayi pulak berjalan dulu baru tumbuh gigi.

Sebenarnya ikut pada perkembangan bayi… kalu x sama. jangan gusar.. ia akan mengambil masa jugak.

karangkraf

Ini buku yang ke 4. dikeluarkan pada tahun 2008. Selepas majalah RAHSIA ANAK CERDAS & CERGAS kuar pula SEDIA MELANGKAH KE ALAM BARU.

Buku ini adalah pelengkap kepada 40 minggu yang indah. kira para ibu sudah bersedia menuju ke alam baru di mana antara ibu dan anak yang dikandung.

Maka tercipta la SEDIA MELANGKAH KE ALAM BARU. kandungan ini amat sesuai pada para ibu yang ingin mencari penjagaan diri sendiri sepanjang kehamilan.

karangkraf

dan buku yang terakhir buku yang ke-5 (buat masa ini la) yang diterbitkan pada tahun 2009. PENJAGAAN IBU & BAYI. Masa ni aku sudah melahirkan anak yang ke 3..Zulfadhli. :love:

Yer..selepas si ibu melahirkan anak. sure nak tahu penjagaan ibu dan anak nya kan? Buku ini memberikan panduan korang nak jaga bayi yang sekecil tu. Mesti pada ibu2 yang baru mendapat anak pertama pasti terpinga2.. sebab masih baru

kat dalam buku ini ada cara nak bedung, mandi, pegang dan tidurkan sekali. so.. rasa2 nak buat simpanan buku ini. aku rasa amatlah digalakakan.

Ok..setelah menceceh pasal buku ni (entah korang baca @ tidak..hehehe) kat mana yek nak dapatkan?

Aku selalu order melalui KARANGKRAF ONLINE aja. Kalu ada kat kedai buku yang berhampiran, baik korang beli jer.. setiap bukku berharga RM 11.90 sahaja.

Selalu buku ini aku suker hadiahkan pada pengantin baru. buku ini pun persediaan bagi mereka yang ingin menimang cahayamata gak.

So..pada korang yang x tahu nak bagi hadiah apa.. apa kat akorang hadiah kan buku ini. Pasti kengkawan korang suker.. sekurang2nya kita memberi ilmu yang x ternilai pada kawan kita. Betul x?

Have a good day!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 Responses to “Koleksi Majalah Karangkraf”

  1. oney says:

    assalamualaikum Sumi

    sihat tak?
    rasanya buku yg byk kt atas tu..yg last jek aku ada. ekekekek..
    .-= oney´s last blog ....insyaallah.. =-.

    • sumijelly says:

      @oney,
      walaikumussalam sahabat ku…
      sihat la..kalu tidak blog aku sure dh bersawang..hahaha

      erk…yg last jer ada..hehehe
      x per… nanti kumpul la.. hahaha
      bby amacam?? sihat ker??
      dh habus pantang kan?

  2. oney says:

    ari ni 1st day keje.

    bby cihatttt.

  3. nuruizati says:

    salam nak tanye karangkraf ada keluarkan lagi tak buku lama2..ingat nak beli buku tahun 2005 40minggu nan indah…isi nya sangat padat..boleh tak email saya macam mana nak beli buku 2

  4. shila says:

    nk ty,dlu pnh bli 40 mgu nan indah ms ank 1…buku tu mmg best..pastu ada kwn nk pjm buku tu,sy bg pjm…skrg nk mtk blik dh segan…sbb dh 6thn dia mendiam kan diri..skrg ready utk 2nd pregnen..buku tu cri puya cri semua kedai xjpe ….;( cmne nk cri erk…huhuhuhu,plz..

Leave a Reply

CommentLuv badge



%d bloggers like this: