[RESEPI] Ketam Sambal

Hari minggu lepas, myIR ada bawa balik ketam…… nyum..nyum…

Memang dari dulu suh beli.. tak beli2.. pastu masa myIR g Labuan, di belinya KETAM… apa lagi… terus google cara-cara nak bersihkan ketam…hahahah

Seyes… pertama kali siang ketam…hahahaha

Rupa2 nya senang jer nak siang KETAM… buka kepak bawah.. ptong kaki2 nya.. pastu ketuk sepit2 nya…hahahaha

Sebenarnya resepi ni saya bantai jer.. sebab sos tomato x derlak kat rumah…hahahaha

Bahan-bahan

  • 8 ekor ketam (telah di bersihkan) Goreng sekejap ketam..
  • Bawang merah
  • Bawang putih
  • Halia
  • Cili kisar
  • Sos cili
  • Sos tomato
  • Gula
  • Garam

Cara-caranya

  • Bawang putih + bawang merah + halia dipotong-potong kemudian goreng sehingga naik bau
  • masukkan cili kisar dan masak sehingga garing
  • masukkan sos cili + sos tomato sedikit
  • letakkan gula + garam untuk rasa

hahaha…. kan dah cakap.. main campak2 jer bahan-bahan nya.. tapi ingatla apa benda yang di campak cuma x tahu sukatan la..

Mujur sedap bak hanggggggggggg… macam kat kedai la myIR cakap. Danial dari tak suka nak makan.. amboiii kemain suh masak lagi…hahaha

Ok.. terlepas susah mengidam ketam yang di idam2kan.. berjaya masak seperti yang di kehendaki mengikut tekak rasa…hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

One comment

Leave a Reply

CommentLuv badge