Melawat Bukit Bendera, Penang

Ok.. mohla sambung kisah di Pulau Pinang….

Sempat la pergi ke Bukit Bendera… sebenarnya inilah pertama kali jejak kai ke sana… hehehe..

Tak tahula kalau pernah pergi masa kecik-kecik.. tapi dah lupa… pernah ker tak? emmmmmmmm

Sampai juga ke Bukit Bendera…

Ada bangunan untuk parking sebelah jer… bertingkat-tingkat.. so jangan risau la.. cuma datang awal sikit jer…

Meh baca sejarah pasal Bukit Bendera jap

Bukit Bendera telah dibangunkan oleh Francis Light dengan menggunakan buruh yang terdiri daripada banduan dari India dan penduduk tempatan.

Ia bermula pada tahun 1897, apabila permohonan rasmi untuk menjalankan perkhidmatan kereta api tarik dengan kawat ke puncak Bukit Bendera telah dibuat kepada J.K. Birch Resident Counselor Pulau Pinang.

Permohonan itu dibuat berikutan kesulitan perhubungan untuk naik ke puncaknya pada ketika itu.

Selepas beberapa rundingan, satu rang undang-undang kereta api Bukit Bendera telah digubal dan selepas dibentangkan untuk pembacaan kali ketiga dalam Majlis Mesyuarat Jajahan Negeri Selat di Singapura seterusnya diluluskan pada 21 November 1899.

Jadi memula kene la beli tiket masuk dulu… masa saya sampai ni jam 9.30 pagi…  tak ramai lagi.. maka tak la panjang kan q nya untuk beli tiket

Harga tiket Bukit Bendera berdasarkan KAD PENGENALAN :

Dewasa (7 tahun ke atas) – RM10.00 | Fast Lane – RM 30.00
Kanak-kanak (4 – 6 tahun) – RM 3.00 | Fast Lane – RM3.00

Disebabkan takut ramai masa turun.. maka saya ambik tiket fast lane.. maka jumlah nya : RM123.00

**Pastikan bawa IC / MyKid anak-anak atau pasangan.. jika tidak mereka akan kira harga pelancong.**

Masa sampai tak la ramaikan.. baru sampai pintu sana tu…

Haaa.. tu baru tengok luar.. belum tengok dalam.. sebab bila guna tiket faslane, masuk pintu lain… bila dah masuk ke dalam……….

Haaaaaaaaa…….. tu dia.. ramai orang dalam dah beratur rupanya…….

Dah la tu kene berdiri.. letih wei kalau panjang beraturnya…….

Di sebabkan saya menggunakan fast lane… maka saya dapat la memintas q yang panjang tu….

Jadi kalau keretapi datang.. mereka akan dahulukan yang bayar tiket fast lane baru yang tiket biasa…

Tapi bila dah ramai-ramai.. tetap sesak… hahaha

Memang mendaki tul la tren ni… mujur ada ekon.. tak la panas.. tapi dah ramai-ramai sesak juga..

 by Andrian Rumney
(kredit gambar : Adrian Rumney)
Ni keretapi sebelum keretapi terbaru…
Kalau keretapi lama ni.. mungkin tak ramai la boleh naik.. banyak trip la kene ambik turun penumpang…
Keretapi yang baru di perkenalkan pada Tahun 2010… ini bermakna dah hampir 7 tahun la keretapi baru beroperasi…
So far.. alhamdulilah.. memang sangat lancar…

Pemandangan dari Bukit Bendera…..

Nampak la Pulau Pinang dari atas…..

Pastu kami jalan-jalan… bergambar la… sebab nak naik punya seksa kan.. tak bergambar rugi la..

 

Nak tengok menatang ni.. kene bayar RM1.00 untuk  3 minit jer .. dah lupa lak..

Jumpa gerabak keretapi lama…

Bagi tahu anak-anak.. ini la keretapi dahulu… yang di gunakan.. tak percaya lak tu…

Tunggu besar.. google la sendiri nanti…

Naik ke Astaka ni…

Ambik-ambik gambar… banyak la mangga kat situ.. x koser la nak nengok nya…

Adoiii.. tinggi nya nak naik tangga…

Gagah kan la juga mendaki sebab anak-anak nak tengok apa kat atas…

Kalau pasangan bercinta ni.. konpem masuk.. tu harga bayaran..

Ingatkan free.. kene bayar tau.. sedia duit jerla…

Masuk Muzium Burung Hantu…

Ishk.. kalau tak masuk pun tak per… membazir la pula.. tapi di sebabkan dapat tiket murah.. masuk la…

Ada kedai makanan kat kawasan muzium tu…

Harga? Boleh la.. rasa kalau kat KL pun harga macam ni gak kan?

So.. masa nak balik.. dah berkabus.. mungkin dalam jam 10.20 pagi kot… sekejap jer kat atas… sebab matahari dah mula naik… rasa bahang

Balik pun sama…

Ada laluan tuk tiket fast lane.. sampai jer keretapi.. kami di dahulukan….

Bila dah sampai bawah… mak aik.. ramai dah orang…

Mujur pergi pagi kan.. so tak la berebut.. nanti sampai atas tu lagi ramai … apa-apa pun bila naik atas tu.. sediakan jerla duit… nak pula bawa anak-anak kan…

Jadi pada yang tak pernah , sila la pergi walaupun sekali… ok la.. ada kenangan..tak la kata nanti tak pernah sampai kan..

Tinggal Danial jer belum pernah sampai.. sebab masa pergi ni, Danial tak cuti sekolah.. maka tak dapat la bawa… tak perla nanti pergi lagi sekali la yek…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 comments

Leave a Reply

CommentLuv badge