Optimum perkembangan otak anak

 kredit : Galaksi Media

Rangsangan bayi yang diterima melalui sentuhan individu paling rapat dengannya bukan saja membantu perkembangan minda yang baik malah menyebabkan proses pembesarannya menjadi lebih hebat.

Tidak semua ibu bapa mahupun penjaga menitikberatkan waktu memandikan si kecil tersayang namun hakikatnya, saat itu antara detik paling istimewa yang mampu digunakan untuk mengoptimumkan perkembangan otak mereka.

Sehingga 85 peratus daripada perkembangan otak bayi dicapai menjelang usia tiga tahun dan disebabkan itu, setiap pengalaman yang dilalui sehingga usia itu banyak membantu pembentukan otak bayi terutama ketika waktu mandi.

Proses pembelajaran otak si kecil dapat dipertingkatkan apabila pelbagai deria dirangsang ketika waktu mandi berbanding penggunaan satu deria saja.

Sentuhan, percakapan dan usapan yang diterima si manja ketika saat dimandikan ternyata waktu paling sesuai yang boleh digunakan dalam menjana perkembangan minda mereka.

Oleh itu, setiap ibu bapa mahupun penjaga perlu menyedari kepentingan waktu mandi bayi atau kanak-kanak untuk memperoleh hasil yang istimewa terutama dalam perkembangan dan tumbesaran mereka.

Rangsang berbilang deria

Bertujuan mendidik ibu bapa Malaysia mengenai amalan semasa mandi yang mengoptimumkan perkembangan otak si manja, jenama Johnson & Johnson baru-baru ini melancarkan kempen terbarunya So Much More.

Hasil penyelidikan daripada Science of Senses menunjukkan keseimbangan antara satu amalan biasa dan rangsangan kepada deria dapat menggalak dan mencorakkan perkembangan otak bayi.

Proses pembelajaran otak dipertingkatkan apabila berbilang deria dirangsang, berbanding penggunaan hanya satu deria.

Hakikatnya, kempen itu mendorong ibu bapa menjadikan masa mandi sebagai masa yang berkualiti, dipenuhi dengan rangsangan berbilang deria untuk memupuk keupayaan bayi belajar, berfikir, berkasih sayang dan membesar dengan sihat.

Untuk menjayakan kempen ini, Johnson & Johnson bekerjamasa dengan Hospital Pakar KPJ Ampang Puteri untuk mengubah persepsi terhadap masa mandi iaitu daripada masa untuk melakukan satu tugas biasa kepada masa untuk menimba pengalaman mesra yang sangat bermakna.

Menerusi kerjasama dengan pembekal perkhidmatan penjagaan kesihatan ini, ia berhasrat untuk memberi kesedaran dan mendidik ibu bapa mengenai pendekatan baru dalam penjagaan bayi dan mengoptimumkan perkembangan otak si manja.

Majlis dirasmikan Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Azizah Mohd Dun.

Penyelidikan mendalam

Dalam usaha merintis jalan untuk menjamin penjagaan bayi secara berkesan, Johnson & Johnson turut menjalankan penyelidikan secara mendalam menerusi Science of Senses untuk menggalakkan perkembangan bayi yang ceria dan sihat.

Hasil penyelidikan menunjukkan rangsangan berbilang deria penting dalam tiga tahun pertama untuk perkembangan laluan yang menyokong komunikasi, kefahaman, perkembangan sosial dan kesejahteraan emosi.

Otak bayi mencipta sehingga 1.8 juta sambungan sinaps baru setiap saat dan pengalaman ini akan menentukan kesinambungannya.

Rangsangan berbilang deria iaitu apa yang dirasa, dihidu, didengar dan dilihat oleh bayi dapat membantu memupuk kelangsungan jangka panjang.

Sentuh: Bayi yang biasa mendapat sentuhan dan belaian ibu bapa atau penjaga yang penyayang 50 peratus lebih berkemungkinan membuat hubungan mata dan mempunyai ekspresi positif secara keseluruhan (senyuman, pandangan mata).

Bau: Bau yang lazim seperti bau ibu antara lain bertindak untuk menambah baik emosi, ketenangan dan kecerdasan. Hasil kajian menunjukkan bayi yang dimandikan dengan produk mandian berbau harum memperlihatkan 30 peratus lebih keupayaan untuk bermesra dengan ibu bapa mereka selepas mandi dan mengurangkan hampir 25 peratus masa menangis sebelum tidur.

Dengar: Bercakap berulang kali dengan bayi semasa mandi boleh membantu perkembangan bahasa mereka. Hasil kajian menunjukkan bayi yang lebih kerap diajak berbual mempunyai kosa kata lebih luas apabila mencapai usia 24 bulan.

Lihat: Bayi bertindak balas kepada rangsangan visual dan menunjukkan pemprosesan neutral yang dipertingkatkan apabila dipandang terus atau diberi tumpuan perhatian. Ini adalah koordinasi mata, tangan dan kemahiran pengamatan yang penting untuk perkembangan sosial.

Pengarah Kumpulan Johnson & Johnson Malaysia Stuart Crabb berkata, jenama terbabit mempelopori sains dan menetapkan piawaian global dalam penjagaan kulit bayi selama lebih 120 tahun.

Pihaknya berpegang kepada warisan setiap produk Johnson & Johnson dicipta khusus dengan mengambil kira kepentingan dan keperluan bayi dan menepati piawaian Best For Baby.

Penyelidikan adalah aspek penting kami kerana ia meluaskan sempadan sains untuk merintis kemungkinan baru dalam menambah baik penjagaan bayi sama ada menerusi kefahaman proses perkembangan bayi atau tingkah laku ibu bapa,” katanya.

Kerjasama antara Johnson & Johnson dan Hospital Pakar KPJ Ampang Puteri membolehkan penambahbaikan kemudahan penjagaan bayi baru lahir di hospital, latihan untuk kakitangan dan pendidikan dalam kalangan ibu baru mengenai Science of Senses.

Dengan peluang untuk menggunakan deria bau, sentuh, lihat dan dengar, ia menumpukan kepada masa mandi sebagai taman permainan berbilang deria yang menawarkan peluang kepada ibu bapa dan bayi untuk berhubung mesra dan menjalin ikatan kasih sayang.

Pihak KPJ Healthcare pula teruja dapat berganding bahu dengan perintis dan penggerak dalam industri penjagaan bayi untuk menambah nilai kepada ramai ibu baru di 25 hospitalnya di seluruh negara.

Kerjasama unik ini membawa pengalaman berharga dalam penjagaan bayi dan bayi baru dilahirkan ke tahap baru dengan menyemaikan bibit amalan masa mandi yang betul kepada ibu sejak awal.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

One comment

  1. akubiomed says:

    Sejak ada baby girl selalu bermain dan berinteraksi. Maklumlah sebelum ini semuanya boy. Seronok menerima bunga didalam keluarga besar kami. 🙂

Leave a Reply