Dalam pantang buat kerja rumah…. apa kata korang?

Minggu lepas aku tak kerja… maklum la MC 2 hari…

Jadi bila di rumah aku pun melayari FB la.. mencari maklumat mengenai kehamilan… tetiba termasuk pulak topik pasal pantang..hehehe

nk tnye.,btol ke mse berpantang ni.,xbleh cuci bju bby.,jemur bj.,angkt kain kt ampai.pgang pnyapu.?knp ek.,

xkn la angkt kain pon xbleh.,bkn brat2 pon.,yg ringgn2 je..ssh la.,pntg sorg..hmm..

Berbagai jawapan yang kuar…. ada yang kata macam tu, ada yang macam nie…

Eh.. nak gak tahu.. apa yek pandangan ibu2 di luar sana… mana tahu lain dari yang lain…

Jom la share sikit pandangan… mungkin orang lain dapat gak ilmu kan…hehehe

Nota kaki : Aku kalu pantang……. pantang jumpa makanan jer.. mesti lapar..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 comments

  1. hakimfaridzul says:

    kalau dalam pantang, memang banyak yg kena jaga.bukan semua benda nak harapkan kat suami semat-mata. kalau benda-benda basic yang boleh diuruskan sendiri, apa salahnya buat…tapi seeloknya, banyakkan berehat kalau dalam pantang, takut bentan..ibu-ibu lepas bersalin ni, kalau itu first time, memang la nampak sangat letih dan tak laratnya~…

    maaf,ini pengamatan dari mata kasar seorang remaja 20 tahun.
    hakimfaridzul´s last blog post ..Harga iPad 2 di Malaysia

  2. lynn hamzah says:

    lynn x pernah tahu pasal menyapu tu…memang x boleh ker kak?

    insyaallah bersalin kali ke2 nie lynn akan pantang sendiri kat rumah…lagipun qistina dah masuk tadika kan…sayang plak nak biarkan dia ponteng school sebulan lebih…bagus la akak buat entry nie…boleh lynn jadikan rujukan…

    • Sumijelly says:

      @lynn hamzah,
      orang tua2 kata la.. tak boleh.. sebab nanti bentan la..
      tapi seelok2nya… baikla ita berehat sepanjang pantang….
      nama pun pantang.. jadi pantang la segalanya….hehehe

      tunggu la pas 30 hari leh la nak buatkerja…..

    • Sumijelly says:

      @lydzar,
      sama la.. masa anak ke dua kak sumi pun buat gak kerja. tp selepas badan rasa tegap. x la dalam 15 hari. tp selepas 30 hari la…

      takut gak.. maklum la.. badan kita yg berbisa bukan badan org lain…….

    • Sumijelly says:

      @bee,
      huhuhu….. kalu badan tak rasa sengal leh la.
      tp mesti puan bee buat pelan2 kan…. tak la mcm org sihat kan?? hehehe

      tapi memang susah kalu pantang sensorang kan??

      • bee says:

        @Sumijelly, masa anak sulung manja2 sikit kak, anak ke 2 dan ke 3 tu dah tak de manja2 semua bee buat , laju2 jugak terjerit jerit pun ada jugak sebab anak no 2 tu kecil lagi dah dapat adik kan, so masak , membasuh, kemas , marah2 semua buat lah…abg lak jauh , bee dari beranak tu pergi hospital sendiri sampai lah dalam pantang pun bee drive nak pergi cek kuning baby tu..hurm ntah lah jiran2 memang lah cakap itu ini tapi kalau dah tak de org nak tolong apa lagi redah buat ler…
        bee´s last blog post ..Segmen blog review oleh wowberita

        • Sumijelly says:

          @bee,
          emm… tu la.. kalu buat sendiri kene la buat kan.. tak perla.. harap2 sok berbalaoi la ngan apa yang kita alami masa mengandung, bersalin dan menjaganya kan….

  3. Kancilbiru says:

    ni orang tak mengandung lagi nak bagi pandangan…hehe..

    mak ada cakap, kalau berpantang, rehatlah secukupnya. jangan buat kerja dan pantang makan betul-betul jangan culas. time sekarang ni muda mungkin tak rasa apa-apa. start 40 an baru rasa sakit2 badan. kalau boleh time pantang dok dalam umah dendiam.ekeke

    pengalaman mak niza sendiri, masa pantang basuh kain guna air hujan yang ditadah tu. orang kampung katakan. siap main-main air tadahan tu lagi. tok dah pesan jangan main air nanti sakit urat tapi darah muda tak percaya semua tu. end up sekarang ni badan dia cepat sakit urat. walaupun mak niza tu sangat menjaga pemakanan dia.

    kesan main air waktu berpantang. 🙂 tp sekarang dah ada mesin kan kan…
    Kancilbiru´s last blog post ..Samsung Galaxy Tab Seronoknyaaaaaaaa!!!

    • Sumijelly says:

      @Kancilbiru,
      hahaha…. yerla. apa susah. masuk sabun, masuk kain.. mesin kerjakan…….

      pas tu……

      “Sayang, tolong sidai baju leh tak?? ” hahahaha

      kata pantang……mulut tak pantang kan??kan?? hahaha

  4. sw33tdarling says:

    aku rasa bukan faktor pantang larang laa.. cuma nak suruh berehat secukupnya… sbb urat saraf masa ni semuanya serba sensitif.. kang tergeliat angkat baju kang susah.. kang tersadung kaki tu kang susah.. kang tu kang ni.. biasalahh orang zaman dulu2…

    tapi aku ttp nak duduk rileks kalau dalam pantang… oiiii masa ni laa nak jadi malas yang diiktiraf!

  5. oni says:

    aku?
    pantang? WOHA! pantang jumpa!
    ekekekeke..gurau 18sx.

    ekceli.. depends..
    time dulu2 mane der mesin basuh, so depa kena basuh kain sendiri..even basuh tut kotor sendiri pun bermain air kan? boleh tp jangan mlampau2 main air.. sejuk .. tketar2 sejuknya lain dr normal.

    sapu2 rumah.. buleh.. tp sapu jek..excersice ler kit..tp kita ni kalau myapu tak mengangkat/alih barang2 mmg rasa tak bersih la myapu tu..so agak2 ler kan.

    myidai kain di ampaian.. takot tkena ujan paneh, angin panas..(mu taw apa angin panas nih?..tanya ore veteren pasti depa taw) amat bahaya utk kita yg sedang kurang darah ni..royen kang..gelap mata pitam kang.. badan tu kalau ringan nak angket ok la..ni bogret..usah di buek2 anak2 oii

    selain itu..masak? bulehh .. skrg ni bahan2 senang dpt.. mau santan ..beli siap dah jadi santan..bukan nak parut cam ore dudulu leh terpeliot pinggang duk mmarut.

    asenya d bolehkan asalkan sederhana dan tidak mmudaratkan.

    aku redah jek semua.. beringat, memadai mana yang buleh..tp hat tang suami tu pasti ini time kena ragging..use ur power lah!

    kakakakaka
    oni´s last blog post .. plan x penahnya nak mjadi

  6. nms says:

    tu laa….bab2 pantang ni serba salah saya dibuatnya….bab makan lagi laa saya tak pantang…even bersalin anak yng ke4 cara pembedahan pun saya makan udang ketam…tapi alhamdulillah….kerja rumah masa tu takde lah buat sangat sbb ada bibik..tapi masak..saya masak…sbb mak mentua datang tengah uzur…x sedap nk biarkan bibik masakkan…alhamdulillah….sihat, x de apa-apa…cuma kalu pad y dah kering tu, tetiba bash balik la…bagus la tu…kan…takde le darah tersumbat…

    skrang pantang anak ke 5…bersalin biasa tanpa sebarang jahitan…rasa paling sihat…bibik dah takde..kerjarumah semua buat sendiri..hari ni baru hari ke 8. tengah pegang penyapu, jiran datang…punya la banyak saya kena leter…terkedu dibuatnya…sebab tu cari entry pasal pantang2 bersalin ni…sejauh mana kebenarannya…takut la pulak bila diugut..tumpah darah(bleeding), keluar rahim (prolapse)…issh…taknaklah sampai gitu…. kite buat pun sekadar nya jee…selagi termampu dan padan dengan badan…tak larat tak buat….tolong laa bagi pendapat secara saintifik…mak-mak kita ini ikut nenek2 kita…. ikut moyang2 kita…..dari generasi ke generasi…camne bangsa-bangsa lain…rasanya orang asli dalam pantang lagi dah menyangkul kat kebun….ye ke tak…

    • Sumijelly says:

      @nms,
      hehehe…. sumer org akan bising bila buat kerja dlm pantang… tp sebenarnya ikut la kemampuan… klau tak larat duduk jerla…

      kalu larat leh la buat tp jgn di paksa.. sbb yg sakit kita bukan org lain…

      yg penting kita tahu jaga pemakanan dan kesihatan. insya allah.. badan pun sihat

  7. salwani says:

    saya skrg tgh dalam pantang…dah 21 hari. ..hari ni….masa hari pertama hingga hari ni semua keje suami buat….maklum la pantang sendiri….syok jugak. .rasa macam puteri ja…:)….
    Tapi rindu sgt nak masak….x berani buat keje lagi sebab takut kesan lepas2 ni…..sakit urat….bdn cepat letih…kalau x jg betul2…

Leave a Reply

CommentLuv badge