Cuti Bersalin Kerajaan | Sumijelly Weblog

Cuti Bersalin 90hari sudah dikuatkuasakan

On December 5, 2010, in Blog, by Sumijelly

Sapa ingat aku pernah wat entry pasal Cuti bersalin 90hari?? Apa reaksi korang?? tempoh hari…

Ramai duk tanya kat aku bila ia di kuatkuasa kan? Jadi di sini ingin la aku berkongsi jawapan nya…hehehehe

Mengikut Pekelliling JPA Kemudahan Cuti Bersalin Pegawai Perkhidmatan Awam (Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 14 Tahun 2010) yang dikeluarkan pada 2 Disember 2010 telah pun di nyatakan seperti berikut :

pekeliling

Tarikh Kuatkuasa : 15 Oktober 2010.

Ini bermakna pada penjawat awam yang melahirkan anak sebelum 15 Oktober 2010 masih tertakluk pada Cuti Bersalin 60 hari lagi.

Haaa………. jelas tak kengkawan…. aku harap ramai yang gembira la.. pada yang sedang berpantang ketika ini, boleh la sambung mengambil cuti bersalin 90 hari yek..

Cara-cara untuk menambah bilangan, sila la juruk pada Bahagian Sumber Manusia masing-masing… sebabnya cara setiap Kementerian/Jabatan mungkin berbeza…hehehe

So, pada kengawan yang mempunyai rakan yang sedang dalam pantang, mungkin boleh sebarkan maklumat ini kepada mereka, ialah dah dalam pantang…mana tahu tak buka internet ker, jadi tak tahu pasal berita nie…hehehe

Perghhh…..celcom ada package murah dowh!

Nota kaki : emm……..kira untung la pada mereka yang lahir pertengahan bulan Oktober, dah leh guna pakai Pekeliling nie…..hehehe

Cuti bersalin 90hari?? Apa reaksi korang??

On October 18, 2010, in Blog, by Sumijelly

cuti bersalin

Wah….sejak Bajet 2011 di bentangkan, ramai yang menyambut dengan gembiranya….

Terutama kakitangan wanita yang dah berkahwin macam aku nie la….

Iaitu :

Memberi fleksibiliti dengan menentukan cuti bersalin sehingga 90 hari kepada penjawat awam wanita tertakluk kepada had semasa 300 hari.

Ok…. mesti ramai yang bersorak gembira…. ewah… sonok yek?? tapi sebenarnya sila fahami maksud FLEKSIBILITI yek…

Ok…meh aku terangkan secara terperinci… ewah… aku kalu bab cuti ni memang suka ko…hahaha

Setiap perkerja awam yang berkhidmat dengan kerajaan akan mendapat cuti bersalin dengan kelayakan 300 hari sekali dalam perkhidmatan.

Ini bermakna, setiap kelahiran mereka layak mendapat cuti bersalin bergaji penuh selama 5 kali kelahiran. Itu kalu mengambil cuti bersalin 60 hari la…

Contoh pengiraan :
300 hari / 5 kali kelahiran = 60 hari setiap kelahiran

Jadi sekarang kerajaan telah pun memberi FLEKSIBILITI untuk mengambil cuti bersalin bergaji penuh selama 90 hari untuk cuti bersalin.

Contoh pengiraan :
300 hari / 90 hari = 3 kali kelahiran bergaji penuh,

Untuk kelahiran ke -4 hanya 30 hari dan untuk menyambung ke 31 hari – 60 hari perlulah memohon cuti bersalin tanpa gaji. Dan untuk kelahiran ke 5 tiada lagi cuti bersalin bergaji tetapi di kira cuti bersalin tanpa gaji.

Ha…. ada paham ka?? bermakna pengunaan cuti bersalin untuk  90hari hanya layak setakat anak ke 3 sahaja la… Terasa la pulak macam kerajaan tak mengalakkan kelahiran jer…hehehe

Jadi aku ada lah untung sikit. Sebab, sebelum masuk Kerajaan aku dah pun memiliki seorang anak. Jadi bila aku masuk kerajaan melahirkan anak ke 2, dikira anak pertama dalam perkhidmatan awam.

Contoh pengiraan aku punya :
Anak ke – 2 : 60 hari
Anak ke – 3 : 60 hari
Anak ke – 4 : 90 hari
Anak ke – 5 : 90 hari
Jumlah cuti : 300 hari

Anak ke – 6 : Cuti tanpa gaji selama 2 bulan la…

Jadi, pada sesiapa yang masuk goverment selepas kelahiran anak pertama dan ke dua akan mendapat lebih cuti bersalin la… Kerana akan di kira anak pertama walaupun dah bersalin anak pertama atau anak ke dua dan seterusnya…

Dan cuti bersalin ini hanya untuk kakitangna Kerajaan jer, pekerja swasta tak ada la kelayakan ini. Melainkan syarikat mereka telah memperuntukan kelayakan cuti bersalin 90 hari macam Bank Tempatan.

Emm…faham ker?? hehehe…

Tak paham, meh la ajukan soklan, aku sedia membantu…

cuti bersalin

Piawaian minimum Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) menetapkan tempoh cuti bersalin tidak kurang daripada 14 minggu (98 hari), di mana enam minggu merupakan cuti wajib diberikan selepas kelahiran, Walaupun banyak nefara telah melaksanakan peraturan ini, di Malausia cuti bersalin selama 90 hari masih terus diperdebatkan tanpa sebarang kata putus.

Huhuhu…sebenarnyan dah lama kan kisah untuk memanjangkan cuti bersalin dari 60 hari ke 90 hari. Hingga la Negeri Selangor dan Terengganu dah mula berkuatkuasakan untuk pekerja di Negeri mereka.

Mari kita lihat kelayakan cuti bersalin dari mula sehingga kini :

  • Melalui Pekeliling Perkhidmatan Bil.5 Tahun 1984 dan Pekeliling Perkhidmatan Bil.9 Tahun 1991 yang antara lainnya memperuntukkan bahawa tempoh cuti bersalin pada masa itu ialah selama 42 hari
  • Tempoh cuti bersaliln di kaji dan melalui Pekeliling Perkhidmatan Bil.2 Tahun 1998 mulai 1 Mei 1998 dan selaras dengan pindaan tersebut, kerajaan telah bersetuju tempoh bersalin dipanjangkan daripada 42 hari kepada 60 hari dan pekeliling terdahulu dimansuhkan.
  • Di samping itu pegawai/guru dibenarkan mengambil Cuti Menjaga Anak (tanpa gaji) sehingga 90 hari mulai hari ke-61 dari tarikh bersalin.
  • Kemudian kerajaan telah melanjutkan Cuti Menjaga Anak (tanpa gaji) daripada 90 hari kepada had maksimum 5 tahun berturut-turut sama ada secara sekali gus atau sebahagian daripadanya melalui Pekeliling Perkidmatan Bil.15 Tahun 2007.

Wah…banyak jugak yek Pekeliling yang di ubah-ubah mengikut aliran semasa.

Beberapa negara maju dan membangun di dunia seperti Jepun, Norway dan Singapura menetapkan bahawa pekerja wanita yang melahirkan anak, secara automatik akan diberi cuti bersalin daripada tugasan pejabat paling kurang selama 120 hari atau empat bulan.

Manakala negara-negara seperti Indonesia, Thailand dan Laos, kerajaannya membenarkan seseorang kakitangan wanita bersalin bercuti selama 90 hari.

Namun di Malaysia (kecuali Selangor dan Terengganu memberikan tempoh 90hari) memberikan tempoh cuti bersalin 60 hari. Ia menjadi isu yang dipertikaikan kerana jangka masa itu dianggap tidak mencukupi untuk ibu bersalin pulih sepenuhnya sebelum kembali bekerja.

cuti bersalin

Ala….comelnya Zulfadhli selepas kelahiran dia… (iklan jap)

Kenapa perlu 90 hari?? tak cukup kah 60 hari??

Tempoh 60 hari dikatakan terlalu singkat kepada ibu yang baru bersalin untuk menguruskan bayi dan kembali cergas bagi memulakan rutin di tempat kerja. Kakitangan wanita menuntut tempoh cuti bersalin ditambah menjadi 90 hari kerana ia akan memberi lebih faedah kepada kedua-dua pihak iaitu ibu dan majikan.

Dr. Husna Sulaiman berkata, cuti 90 hari amat penting kepada wanita bersalin namun ia memerlukan sokongan pihak tertentu.

“Cuti 90 hari membolehkan ibu dan anak menyesuaikan diri antara satu sama lain namun tempoh itu tidak mencukupi kepada ibu yang menyusukan anak.

“Bagi memastikan ibu dapat terus menyusukan anak, majikan perlu menyokong dengan menyediakan kelonggaran atau kemudahan menyusukan anak kepada mereka.

“Manakala suami juga perlu menyokong dengan bersama-sama menjalankan tanggungjawab menjaga bayi dan urusan rumah tangga apabila kelapangan supaya tempoh 90 hari mencukupi kepada isteri yang baru melahirkan anak untuk bercuti sebelum memulakan kerja,” ujarnya.

cuti bersaliln

Alhamdulilah…. selepas hari ke 61 aku bersalin kan Iskandar, aku sambung pula Cuti Tanpa Gaji selama sebulan demi anak-anak

Dengan tempoh itu juga, ibu pastinya lebih lega untuk meninggalkan anak kepada jagaan pengasuh kerana apabila tamat cuti bersalin, anak sudah berusia tiga bulan.

Tempoh cuti sehingga 90 hari yang didambakan itu mampu memberikan wanita yang baru bersalin rehat mencukupi dan mengembalikan tenaga selepas melalui detik sukar melahirkan anak.

Kesihatan yang sempurna daripada segi mental dan fizikal membolehkan mereka menjalankan tugasan di tempat kerja dengan baik dan membantu majikan meningkatkan produktiviti.

Selepas memulakan tugasan, kebarangkalian untuk seseorang wanita itu mengambil cuti sakit juga adalah kurang dan ia pastinya menjimatkan kos perubatan majikan.

Pendapat aku :

Yup…. aku harap dengan kerajaan ini dapat meluluskan memperuntukkan Cuti Bersalin ke 90 hari. Setelah aku mengalami pengalaman bersalin secara bedah dan normal, memang patut kerajaan menimbang semula cuti bersalin ke 90 hari.

Nak pula kalu bersalin secara pembedahan. Lagi memerlukan rehat yang panjang. Di mana luka di bahagian dalam perut masih belum sembuh walaupun luka di luar sudah kelihatan sembuh. 60 hari adalah masa yang singkat.

Aku harap Kerajaan dapatlah menimbang semula peruntukan cuti bersalin ini. Sebab aku nak mengandung anak ke- 4 yang memang sah akan melahirkan melalui pembedahan dan memerlukan cuti yang panjang. Walaupun cuti tanpa gaji di laksanakan, lebih elok Cuti Bersalin 90 hari tu kerana cuti tu dibayar gaji. hehehehe

Sebelum menutup perbincangan ini, renung-renungkan lah wahai lelaki yek :

Janganlah jadi suami yang bila anak pertama dan kedua, tempoh cuti bersalin tujuh hari yang diberikan kepada mereka digunakan sebaik mungkin untuk menjaga anak, namun bila masuk anak ketiga, mereka menghabiskan cuti itu dengan membuat aktiviti luar seperti memancing.

Sekian terima kasih…hehehehe

UPDATE : Sila refer Cuti Bersalin 90hari sudah dikuatkuasakan

Nota kaki : Pendapat aku begitu, pendapat korang pula??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...