Apakah kerosakan sistem saraf akibat diabetes?

Pernah tak terfikir, dengan cara hidup kita selama ini… risiko mengalami penyakit yang sememang nya mudah di hidap adalah tinggi risikonya. Antaranya kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung.

Selalunya penyakit kencing manis adalah penyakit yang mudah di hidapi jika kita tidak mengamalkan gaya hidup sihat dan pemakanan yang betul…. maklumla kebanyakkan makanan masa kini berasaskan minyak dan juga makanan segera.

Jika kita mudah di jangkiti, masa inilah untuk kita mencari penawar dan ubat untuk mengubati penyakit tersebut. Ramai yang tidak tahu bahawa tahap glukosa darah yang tinggi bukan saja akan merosakkan saluran darah, malah akan menganggu fungsi anti-bakteria sel darah putih dan sekaligus menjadikan kulit satu medium yang baik untuk tumbesaran kuman bakteria.

Kajian telah dilakukan dan menunjukkan bahawa pesakit diabetes seharusnya mengawal tahap glukosa darah dengan ketat bagi memastikan saraf-saraf dipelihara (termasuk juga organ badan yang lain seperti mata, buah pinggang dan jantung) daripada kesan-kesan buruk akibat diabetes.

Terdapat 2 jenis diabetis yang biasa di hidapi..antarangnya ialah, jika kita menghidap Diabetes Jenis 1, badan tidak mampu untuk menghasilkan insulin. Diabetes Jenis 2 pula adalah jenis yang lebih biasa dijumpai, di mana badan kita tidak mencipta atau menggunakan insulin dengan baik. Tanpa insulin yang cukup dan berkesan, glukosa akan terus memendap di dalam darah.

Lama kelamaan, ia akan mengundang beberapa masalah serius sekiranya terlampau banyak glukosa menimbun di dalam darah. Ia boleh merosakkan mata, buah pinggang, dan urat saraf.

 

Tanda-tanda kerosakan saraf dan kawasan yang terlibat

Kerosakan ini bermula pada bahagian jari kaki atau jari tangan dan kemudian akan melarat ke bahagian kaki dan tangan dan seterusnya ke bahagian betis dan lengan. Maka pesakit boleh berasa:
  • Rasa sesemut bermula di jari kaki atau jari tangan.
  • Rasa kebas iaitu tidak dapat merasakan sejuk, panas atau sakit pada kaki dan tangannya.
  • Rasa seperti dicucuk-cucuk jarum
  • Rasa lemah otot pada lengan dan mengalami kesukaran untuk bergerak tangannya atau lemah pada betis/peha dan mengalami kesukaran untuk menggerakkan kakinya
  • Rasa tidak dapat mengimbangi badan apabila bangun dari berdiri
  • Rasa amat sensitif pada sentuhan yang lembut
  • Luka pada kaki dan tangan yang lambat sembuh
Maka pesakit diabetis harus selalu memeriksa kaki, terutama di bahagian celah-celah kaki. Ini kerana pesakit diabetis tidak perasan jika mereka mengalami luka dan kecederaan di situ lalu mengabaikan luka itu sehingga ia menjadi lebih parah dan membusuk.Jika pesakit diabetis mengalami rasa semut dan kebas-kebas, boleh ikut tips untuk melegakannya.
Tips untuk melegakan rasa semut dan kebas-kebas
  • Lakukan urutan pada tangan untuk memperbaiki aliran darah serta mengurangkan rasa kebas. Gunakan minyak panas untuk memberikan kesan urutan yang lebih elok.
  • Balut tangan dengan tuala yang direndam dalam air panas. Pastikan mencubanya kerana kesannya sangat hebat.
  • Lakukan senaman mudah untuk melegakan rasa kebas : Genggam tangan untuk 5 saat dan regangkan kelima-lima jari untuk beberapa saat. Ulang balik sehingga anda berasa lega.
  • Doktor mungkin akan preskrip ubat penahan sakit atau anti-inflammatory
    drug untuk rasa sakit dan masalah keradangan saraf. Di samping itu,
    pengambilan vitamin serta supplement yang diperlukan oleh badan juga
    sangat membantu.
Harus di ingat juga, tidak semua penyakit diabetis mengalaminya…. tetapi mudah mengalaminya.
Antara risiko mendapat penyakit
  • Kandungan gula yang tinggi
  • Mengalami Diabetes melebihi 10 tahun
  • Pesakit diabetes yang obese dengan tidak mengawal berat badan
  • Pesakit diabetic yang mengalami tahap kolestrole yang tinggi.

Pencegahan

Tentang rawatan diabetes atau pra-diabetes, rawatan perubatan konvensional semasa sememangnya telah dapat memberikan ramai penghidap diabetes kehidupan yang lebih sihat dan hayat yang lebih panjang. Namun begitu, rawatan yang paling berkesan bagi diabetes dan masalah gula darah yang lain memerlukan penggunaan strategi yang melibatkan perubahan gaya hidup, kaedah pemakanan dan pengambilan suplemen nutrisi.

Seperti kisah kawan saya yang bapanya menghidap penyakit urat saraf dan dalam masa yang sama mengidap penyakit kencing manis.

Seorang rakan saya iaitu bapanya yang kini mengidap penyakit kencing manis sentiasa mengadu padanya setiap hari tapak kakinya sentiasa sakit… nak pula bila waktu malam… tidurnya x pernah lena gara-gara sakit tapak kakinya yang terlalu sakit. Bapanya pernah mencuba pelbagai produk lain… tapi semuanya tidak memberi kelegaan pada tapak kakinya…

Tetapi baru-baru ni ada dia ada membawa bapanya ke sebuah farmasi berdekatan rumahnya. Seorang ahli farmasi disitu telah mengesyorkan Mecomin Live-Well untuk mengurangkan rasa sakit tapak kakinya….setelah beberapa bulan bapanya makan, semakin hari sakit tapak kakinya semakin berkurangan… kini dia hanya makan Mecomin Live-Well sahaja untukk mengurangkan rasa sakitnya dan sekarang sudah boleh tidur dengan lena pada waktu malam.

Tetapi baru-baru ni ada dia ada membawa bapanya ke sebuah farmasi berdekatan rumahnya. Seorang ahli farmasi disitu telah mengesyorkan Mecomin Live-Well untuk mengurangkan rasa sakit tapak kakinya….setelah beberapa bulan bapanya makan, semakin hari sakit tapak kaki semakin kurang.. Kini, dia boleh tidur dengan lena tanpa mengaru-garu kerana Mecomin telah membantunya memulihkan semula saraf peripheralnya yang rosak.

 

Kini ramai pakar-pakar perubatan dan juga ahli farmasi telah mengesyorkan produk yang di panggil Mecomin Live-Wellย  di mana ia membantu mencegah dan menumbuhkan semula jalinan saraf yang rosak – satu komplikasi biasa bagi mereka dengan paras gula darah yang tinggi.

Mecomin adalah sejenis makanan tambahan yang digunakan untuk merawat penyakit urat saraf peripheral neuropathies. Mecomin mengandungi mecobalamin, iaitu sejenis vitamin B12-coenzyme yang sedia ada di dalam sistem darah dan saluran cerebrospinal kita; ianya akan diserap secara aktif oleh tisu-tisu saraf kita jika berbanding dengan vitamin B12 yang biasa.

 

Dari segi sudut biokimia, Mecomin mempercepatkan metabolik asid nukleik, protein, dan lemak badan melalui tindakbalas khasnya;dengan tindakbalas ini, ianya akan memperbaiki tisu-tisu saraf yang terjejas atau cedera. Kajian saintifik menunjukkan bahawa mecobalamin adalah sangat berkesan dalam rawatan simptom kebas, kesakitan, dan lumpuh yang berasal daripada penyakit sistem urat saraf. Punca kepada penyakit sistem urat saraf adalah penyakit kencing manis dan penyakit saraf sendi yang disebut polyneuritis.

Untuk mereka yang mengalami penyakit tersebut, boleh la rujuk pada ahli farmasi atau doktor untuk makumat lanjut mengenai ubat tersebut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 comments

  1. Saidin says:

    Penyakit kencing manis boleh dikawal dgn gaya permakanan , jgn putus asa dgn rahmat Allah. Selalulah monitor darah.

  2. Klinax Organik says:

    kencing manis atau diabetes adalah penyakit senyap yang bahaya. Jika anda alami tanda2 awal seperti lesu, luka lambat sembuh sila buat pemeriksaan doktor, ianya lebih mudah untuk dikawal pada peringkat awl berbanding pada peringkat kronik

Leave a Reply